V tzv. cikánském táboře v Letech u Písku bylo v letech 1942–1943 uvězněno přibližně 1 300 mužů, žen a dětí z území nacisty okupovaného Protektorátu Čechy a Morava. Byli považováni za „cikány, cikánské míšence a osoby potulující se po způsobu cikánském“. Jednalo se převážně o celé rodiny českých Romů a Sintů. Nelidské podmínky panující v táboře pod správou protektorátních úřadů a českého personálu nepřežilo více než 300 z nich. Přes 500 dalších bylo transportováno do koncentračního a vyhlazovacího tábora Auschwitz, odkud se většina z nich už nevrátila. Podobný osud čekal tisíce Romů a Sintů z Čech a Moravy. Vyprázdněný tábor v Letech byl už v roce 1943 srovnán se zemí.
V letech 2016–2019 proběhl na místě archeologický výzkum, který zjistil přesné umístění tábora a hrobů jeho obětí a po více než 70 letech ze země a zapomnění vyzvednul osobní předměty vězněných, zbytky jejich jinak zabaveného majetku, poslední připomínky života před internací. Hmotné archeologické důkazy potvrzují to, co bylo o táboře známé ze svědectví pamětníků a historických dokumentů. Podávají ale i nové informace a přibližují osobní rozměr genocidy Romů a Sintů.
„Průzkum se uskutečnil. Abych vám pravdu řek, mně spadl obrovský kámen ze srdce, že se ty hroby našly zrovna tam. Teď je to prostě potvrzeno, že hroby jsou tam, kde jsme je našli, a je to tak dobře. (Já bych rád vzkázal při téhle příležitosti, aby všichni xenofobové, rasisti v téhle zemi, tak aby pod tíhou těchto všech důkazů přestali prostě s těmi názory, že prasečák…, že místo koncentráku nebylo tam, kde skutečně je, že oběti toho tábora, že prostě umíraly na nějaký, já nevím co, oni dokonce mi řekli, že to bylo rekreační středisko, a prostě aby už nezpochybňovali tuhletu kauzu, tyhle skutečnosti, tyhle tvrdý skutečnosti, důkazy, protože by vypadali směšně, hodně směšně.“
Z vyjádření předsedy Výboru pro odškodnění romského holokaustu Čeňka Růžičky na tiskové konferenci k archeologickému průzkumu v Letech u Písku, 10. 9. 2019
„Hrozný. Když jsem viděl ten hrob, tak se mi udělalo špatně, a pro mě je to něco hroznýho, no. Protože tady mám někde v rybníku sestru a bratra, tři roky, takže asi si dovedete představit, jak mi je tady. No, je to hrůzostrašný. Když to vidím tady rozkopaný, kde všude můžou být mrtvý, my tady po nich celý roky šlapeme, tak to jako opravdu je něco hroznýho. Víc Vám k tomu nemám co říct, protože jaksi se mi svírá srdce u toho.“
Z vyjádření potomka přeživších holokaustu Jana Hauera při archeologickém průzkumu v Letech u Písku, 10. 9. 2019
Hrnky s rostlinnými motivy a nápisy „Na památku“ a „Z lásky“, pravděpodobně původně výbava domácnosti a památka na život před uvězněním v letském tábora. Jejich střepy nalezli archeologové v odpadní jímce tábora.
Ze sbírky Muzea romské kultury
Dětské smaltované nádobí, pravděpodobně patřilo dětem uvězněným v táboře, stejně jako skleněné figurky ze stolní hry. Archeologové vše nalezli v odpadní jímce tábora.
Ze sbírky Muzea romské kultury
Šperky a ozdoby vězněných žen nalezené na různých místech tábora. Korálky, zejména červené barvy, mohly být součástí náramku zvaného mirikle s magickým ochranným významem, který nosily zejména děti. Zlaté šperky a další cennosti byly uvězněným hned po příchodu do tábora zabaveny.
Ze sbírky muzea romské kultury
Rozbité hlavičky dýmek a kapesní nožík nalezené archeology v odpadní jímce tábora, pravděpodobně osobní předměty uvězněných mužů.
Ze sbírky Muzea romské kultury
Střep skleněné tabulky s malbou světce a modré plastové víčko s vyrytým křížem. I tyto symboly křesťaské víry uvězněných nalezli archeologové v odpadní jímce tábora v Letech.
Ze sbírky Muzea romské kultury
Střepy skleněné odrazky obytného vozu, který byl zároveň obydlím a domácností, ale také dopravním prostředkem, ve kterém četníci eskortovali některé rodiny do tábora v Letech. Archeologové je našli v táborové odpadní jímce.
Ze sbírky Muzea romské kultury
Kameninové a smatlované nádobí nalezené v táborové odpadní jímce bylo pravděpodobně původní vybavení domácností uvězněných rodin, které si přinesly nebo přivezly v obytných vozech.
Ze sbírky Muzea romské kultury
Části oděvů a obuvi se dochovaly hlavně ve vlhkém prostředí táborové odpadní jímky. Utržené a ztracené knoflíky našli archeologové i na jiných místech tábora. Vlněná látka barvy khaki obarvená na černo a vojenské knoflíky byly součástí oblečení uvězněných mužů, kteří jako pracovní oděv dostali staré a obarvené uniformy Československé armády a vojenskou obuv. Ženám a dětem zůstal civilní oděv a obutí.
Ze sbírky Muzea romské kultury
Z budov tábora se po jejich demolici a spálení dochovaly zejména železné a skleněné součásti a základy některých budov.
Ze sbírky Muzea romské kultury
Popisky exponátů vitríny č. 2
Archeologický výzkum tábora v Letech poskytnul více než 7000 artefaktů a jejich fragmentů, které
vypovídají o podobě tábora, životě v něm, ale také o hmotné kultuře Romů a Sintů, kteří zde byli internováni.
1. Vybavení domácností Romů a Sintů zabavené v táboře
Z odpadní jímky pochází velký soubor nádobí, ale také dalších předmětů, které umožňují nahlédnout do vybavení domácností rodin Romů a Sintů, které bylo po jejich internaci v táboře konfiskováno. První skupinu tvoří keramické nádoby s charakteristickou zemitou glazurou, které se vyráběly od poloviny 19. století. V kuchyni začalo od konce 19. století
keramiku vytlačovat smaltované nádobí. Porcelán se uplatňoval při stolování, ale i v zařízení kuchyně (závěsná nádoba na sůl). Do odpadní jímky byla vyhozena také červená skleněná odrazka z některého ze zabavených obytných vozů.
Keramický džbán a hrnek, odrazka umístěná na jednom z romských vozů, v dolní části vitríny smaltovaný džbán, porcelánové a keramické hrnky, smaltovaný hrnek, porcelánová závěsná nádoba na sůl, smaltovaná nádoba, glazované keramické nádobí a kovová lžíce.
2. Porcelánové hrnky
Odkryv poskytnul jedinečnou kolekci hrnků s uchy, které byly vyrobeny z porcelánu. Jejich rozmanitost naznačuje, že pocházejí z různých domácností, kde podle stop opotřebení sloužily ke každodennímu užití. Ve výzdobě se uplatňují tradiční geometrické, květinové vzory nebo stylizované vyobrazení ovoce (třešně, švestky, jablka), ovšem setkáme se i s modernisticky pojatým dekorem. Jeden porcelánový hrnek zdobí zajímavý motiv tanečnice v kroji. Dva porcelánové hrnky, které mohou představovat dárkový pár identických rozměrů, nesou shodnou vegetabilní výzdobu a nápis „Na památku“ a „Z lásky“. Vzhledem k absenci označení výrobce můžeme původ hrnků a jejich přesnější časové zařazení určit jen v několika případech. Některé byly v předválečném období vyrobeny v porcelánce G. Benedikt ve Dvorech (dnes součást Karlových Varů). Nejméně dva však musely být pořízeny teprve krátce před internací. Svědčí o tom vyražený nápis „OSTMARK KERAMIK“, kterým byly od roku 1939 označovány výrobky znojemské a teplické keramičky Rudolfa Ditmara, jež byla po anexi pohraničí nacistickým Německem vyvlastněna a získala ji vídeňská firma Ostmark-Keramik, A. G.
3. Dětské předměty
Některé kusy smaltovaného nádobí vyhozeného do odpadní jímky sloužily zřejmě jako dětské nádobí. Bohatou barevností a výzdobnými motivy vyniká miska s jablíčky a hrneček s malými muzikanty, chlapci hrajícími na housle a cimbál, které jsou působivým hmotným svědectvím o dětských vězních v táboře. Skleněná beruška může pocházet z náhrdelníku
některé vězněné dívenky. Skleněné figurky patřily stolní hře, kterou mohli hrát děti i dospělí.
Skleněné figurky ze stolní hry, dětské smaltované nádobí, skleněný přívěšek ve tvaru berušky.
4. Oděvní doplňky
Z výplně odpadní jímky byl získán početný soubor fragmentů oděvů, obuvi a oděvních doplňků, a také velký soubor knoflíků různých typů, které ovšem pocházejí také z dalších částí tábora, kde byly náhodně ztraceny. Tato spínadla z různých druhů svrchních, spodních oděvů i prádla zahrnují ploché dírkové a tunélkové knoflíky z plastu, perleti, skla a dřeva různých velikostí. Kovové knoflíky s ouškem pocházejí z československých uniforem, které muži v táboře nosili jako vězeňský oděv. Pozůstatky obuvi nalezené ve výplni jímky náleží jak koženým vojenským botám, které dostávali po příchodu do tábora muži, tak i různým typům civilní obuvi. Z těžkých vojenských bot nacházíme po celém táboře utržené železné podkůvky, které zpevňovaly podpatky. Nález těchto podkůvek v barácích, kde byly umístěny ženy a dívky, potvrzuje svědectví archivních pramenů, že vězeňkyním byly na podzim 1942 také vydávány vojenské boty.
Knoflíky z civilních oděvů žen a dětí (sklo, plast, dřevo a perleť), kovové knoflíky z československých vojenských uniforem, které byly jako táborový oděv vydávány vězňům, železná podkůvka z boty.
5. Předměty denní potřeby a hygieny
Z odpadní jímky pochází fragmenty plastových hřebenů černé, hnědé a červené barvy. S holením je spojená břitva vyrobená v anglickém Sheffieldu s mosazným čepem po usazení nedochované dřevěné střenky. Ve spodní části výplně jímky bylo nalezeno množství vlasů, vousů a chlupů, které se sem dostaly s odpadní vodou odváděnou z nedaleké umývárny a holírny, kde probíhalo stříhání a holení vězňů. Nacházíme také předměty spojené s úpravou vlasů, které kontrastují se skutečností, že všechny ženy a dívky byly v táboře ostříhány nakrátko nebo dohola. Kromě jednoduchých černých gumiček do vlasů byly nalezeny dvě plastové sponky, z nichž jedna je želvové barvy se zachovaným zapínáním a druhá sytě oranžové barvy je opatřena zoubky. O nezlomné vůli pečovat o svůj zevnějšek vydaly svědectví fragmenty rozbitého kapesního zrcátka nalezené v destrukci ženského baráčku.
Osobní předměty reprezentují hlavičky dvou dýmek, z nichž jedna je porcelánová a druhá dřevěná. Obě byly opatřeny kovovými víčky, která se, stejně jako troubele, nedochovala.
Zda byly v táboře vězni používány, ovšem nevíme. Z archivních pramenů se dozvídáme, že za dobré pracovní výkony mohli vězni občas obdržet pár cigaret, nikoliv však tabák. Dalším prezentovaným předmětem je zavírací kapesní nožík, který si některý z internovaných přinesl do tábora.
Ocelová břitva, plastová misky na holení, plastové hřebeny a sponky do vlasů, fragmenty kapesního zrcátka, kapesní zavírací nůž s koženou střenkou, porcelánová a dřevěná dýmka.
6. Šperky a ozdoby
K drobným šperkům získaným z výplně jímky se řadí části dvou stříbrných náušnic nebo přívěsků, v nichž jsou zasazeny skleněné kamínky, zelenomodrý v prvním a červený ve tvaru jahůdky v druhém případě. Dále se sem řadí jednoduchá mosazná lunicovitá náušnice. Ve spáleništi jednoho z ženských baráčků byla nalezena drobná zlatá ozdoba, zřejmě nášivka na oděv a další zlatá aplikace kruhového tvaru s vyraženým půlměsícem a hvězdou byla nalezena v odpadní jímce. Z ženských ubikací a jímky pochází soubor korálků. Náhrdelníky tvořené korálky z různých materiálů (tzv. mirikle) představovaly oblíbený romský šperk, který měl nejenom dekorativní, ale také magický ochranný význam. Mezi nálezy převažovaly válcovité skleněné korálky jasně červené barvy s jedním či dvěma otvory. Dále se setkáváme s kulatými skleněnými korálky červené, modré, zelené a bílé barvy. Součástí dětského náhrdelníku mohla být beruška z červeného skla a miniaturní ozdoba zpodobňující trpaslíka z bílého skla, které se ovšem mohly nosit i samostatně. Nacházíme také fragmenty červených skleněných kroužků, zřejmě prstýnků. Jediný kovový (asi mosazný) prsten pochází z vrstvy s troskami tábora navezené do prostoru hřbitova.
Víčko z modrého plastu s vyrytým symbolem kříže může pocházet z krabičky na svaté obrázky nebo jiný předmět určený k soukromé devoci, stejně jako kovový kruhový rámeček. Fragment skleněné tabulky s podmalbou vyobrazující sv. Františka Xaverského v obvyklém ikonografickém pojetí s křížem v levé ruce zřejmě pochází z obrázku, který původně
zdobil a chránil domácnost, jejíž příslušníci byli internováni v táboře. Nelze vyloučit, že tento svatý obrázek byl umístěn v obytném voze.
Skleněné korálky z náhrdelníků, skleněné prstýnky, prsten z bronzu, zlatá nášivka na oděv, zlatá ozdoba s půlměsícem a hvězdou, náušnice (stříbro, mosaz, sklo), skleněné přívěsky (beruška, trpaslík), kovový rámeček na fotografii či svátostinu. svatý obrázek na skle (sv. František Xaverský, podmalba temperou), plastové víčko schránky se symbolem kříže
Památník holokaustu Romů a Sintů v Čechách, Lety u Písku, 398 04 Lety
GPS: 49.5083333N, 14.1186111E
BcA. Jan Freiberg
vedoucí památníku Lety u Písku
pamatniklety@rommuz.cz
+420 731 969 910
Návštěvnické centrum se stálou expozicí
Hlavní sezóna duben–říjen: čtvrtek až neděle od 10 do 17 h.
Poslední vstup do výstavních prostor je v 16.15 h.
Otevírací doba – venkovní areál
Přístupný celoročně za předpokladu dodržení Návštěvního řádu.
Autoři architektonického návrhu Památníku: Jan Sulzer a TERRA FLORIDA
Autoři vnitřní a venkovní expozice Památníku: Petr Petkovský a MUZEA SERVIS
Realizátor expozice Památník holocaustu Romů a Sintů: MUZEA SERVIS
© 2024 rommuz.cz
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska • www.fondyehp.cz/kultura
Partneři
Autoři architektonického návrhu Památníku: Jan Sulzer a TERRA FLORIDA
Autoři Návštěvnického centra: stempel&tesar
Autor a realizátor vnitřní a venkovní expozice: MUZEASERVIS