Pilíře

PILÍŘ I. ŽIVOT PŘED INTERNACÍ

Kdo jsou lidé na fotografiích?

Romové a Sintové po řadu století spoluutvářeli kulturní rozmanitost českých zemí. Někteří se živili jako obchodníci, jiní jako artisté a hudebníci, další jako řemeslníci či dělníci. Některé rodiny kvůli obživě cestovaly, jiné žily na jednom místě. Ať už byly jejich osudy jakékoliv, všichni se ve svém každodenním životě museli potýkat s nálepkou „cikáni“ a s předsudky, které je považovaly za chudé tuláky, povaleče, nenapravitelné kriminálníky a znepokojivou a exotickou „cizí rasu“. Takové postoje byly jedním z důvodů pronásledování a věznění Romů a Sintů v koncentračních táborech během II. světové války.

PILÍŘ II. ŽIVOT V TÁBOŘE

Co se dochovalo po lidech, kteří čelili genocidě?

V tzv. cikánském táboře v Letech u Písku bylo v letech 1942–1943 uvězněno přes 1 300 mužů, žen a dětí z území nacisty okupovaného Protektorátu Čechy a Morava. Byli považováni za „cikány, cikánské míšence a osoby potulující se po způsobu cikánském“. Jednalo se převážně o celé rodiny českých Romů a Sintů. Nelidské podmínky panující v táboře pod správou protektorátních úřadů a českého personálu nepřežilo více než 300 z nich. Přes 500 dalších bylo transportováno do koncentračního a vyhlazovacího tábora Auschwitz, odkud se většina z nich už nevrátila. Podobný osud čekal tisíce Romů a Sintů z Čech a Moravy. Vyprázdněný tábor v Letech byl už v roce 1943 srovnán se zemí.

PILÍŘ III. PŘEŽIVŠÍ

Kdo předával paměť genocidy?

Válečné pronásledování přežilo jen několik stovek Romů a Sintů z českých zemí. Jejich trýznitelé nebyli po válce potrestáni, velitel tábora v Letech byl v soudním procesu osvobozen. Většinu romského obyvatelstva českých zemí začaly nově tvořit rodiny přicházející po válce ze Slovenska. Přeživší měli nadále strach z pronásledování. Sdílení traumatických vzpomínek s příbuznými a přáteli bylo obtížné. Paměť na válečné osudy Romů a Sintů neměla v povědomí veřejnosti místo. Někteří přeživší však nepřestali trvat na tom, že je nutné osud Romů a Sintů připomínat i veřejně. Hledali cesty, jak toho dosáhnout.

PILÍŘ IV. ZASTÁNCI PAMĚTI

Kdo bojuje za důstojnou připomínku?

13. května 1995 prezident České republiky Václav Havel odhalil památník na místě pohřebiště obětí tábora v Letech u Písku. Příběh tábora a genocidy českých Romů a Sintů se stal tématem veřejné debaty jen nedlouho předtím. Prezident ve svém projevu vedle holokaustu Romů zmínil potlačování paměti v poválečných desetiletích, kdy místo bývalého tábora částečně překryl areál velkovýkrmny prasat. Mluvil i o stále přítomném protiromském rasismu. Mohlo se zdát, že důstojné připomínce romských obětí holokaustu bylo učiněno zadost, a že svítá na lepší časy ve vyrovnávání se společnosti s traumatickou historií a v řešení současných problémů. Jen několik hodin po proslovu Václava Havla vtrhli do domu romské rodiny ve Žďáru nad Sázavou čtyři mladíci a ubili otce pěti dětí Tibora Berkiho. Protiromské postoje a nálady romské občany České republiky dodnes ohrožují. Příběh historie a holokaustu Romů a Sintů stále není součástí historické paměti české společnosti.